Emoční inteligence (EQ) je podle Jensena:
- uvědomění si vlastních pocitů a pocitů druhých
- regulování těchto pocitů v sobě i ostatních
- prožívání emocí, které jsou přiměřené situaci
- sebemotivace
- budování vztahů
Emoční inteligence je založena na spojení mezi tím, co vidíte, a tím, co děláte sami se sebou a s ostatními.
- Vaše schopnost přesně vnímat své vlastní emoce v daném okamžiku a porozumět svým tendencím jednat napříč situacemi.
- Udržování si přehledu o svých typických reakcích na konkrétní události, výzvy a lidi. Je důležité dobře porozumět svým tendencím; pomáhá vám to rychle rozeznat vaše emoce.
- Ochota tolerovat nepohodlí ze soustředění se na pocity, které mohou být negativní.
- Sebe uvědomění není…
- Co se stane, když jednáte – nebo nejednáte. Závisí na vašem sebeuvědomění a je druhou hlavní částí osobní kompetence. Vaše schopnost využívat uvědomění si svých emocí k tomu, abyste zůstali flexibilní a pozitivně řídili své chování. To znamená řídit své emocionální reakce na situace a lidi.
- Některé emoce vytvářejí paralyzující strach, který zatemní vaše myšlení tak, že vám ten nejlepší způsob jednání uniká. V těchto případech sebeřízení posiluje vaší schopnost tolerovat nejistotu, zatím co zkoumáte své emoce a možnosti. Jakmile pochopíte a vybudujete si pohodlí v tom, co cítíte, ukáže se nejlepší postup.
- Přestaňte mluvit
- Zastavte monolog, který vám možná běží hlavou
- Přestaňte předjímat, co se ten druhý chystá říct
- Přestaňte přemýšlet dopředu, co řeknete dál
- Opravdu sledujte lidi, jak s nimi komunikujete, a získejte dobrý pocit z toho, co si myslí a co cítí.
- Vnímejte a porozumějte emocím lidí, když jste přímo uprostřed dění – buďte přispívající, ale prozíravě vnímající člen interakce.
- Vaše schopnost používat své vlastní emoce a emoce ostatních k úspěšnému řízení situací v životě. To zajišťuje jasnou komunikaci a efektivní řešení konfliktů.
- Pouto, které si časem vytvoříte s ostatními. Lidé, kteří dobře zvládají vztahy, jsou schopni vidět výhody spojení s mnoha různými lidmi, dokonce i s těmi, které nemají rádi.
STRATEGIE PRO VÝVOJ EQ
- Pozorujte vlnový efekt svých emocí
- Naučte se rozlišovat a pojmenovat své emoce
- Vědomě využívejte svůj diskomfort
- Veďte si deník o svých emocích
- Objevte své emoce v knihách, filmech a hudbě
- Hledejte zpětnou vazbu
- Usmívejte se a smějte se více
- Vyhraďte si během dne nějaký čas na řešení problémů
- Převezměte kontrolu nad svou vnitřní samomluvou
- Cvičte umění naslouchat
- Pozorujte lidi kolem sebe
- Používejte jména všech lidí a oslovujte jmény
- Sledujte řeč těla
- Společenská setkání plánujte dopředu
- Odstraňte nepořádek
- Přijímejte zpětnou vazbu v dobrém
- Budujte důvěru
- Mějte politiku „otevřených dveří“
- Vysvětlujte svá rozhodnutí, nejen je čiňte
- Udělejte svou zpětnou vazbu přímou a konstruktivní, vyhněte se výčitkám a demotivační kritice
- Slaďte svůj záměr se svým vlivem
Klíčovým motorem úspěchu lídra je emoční inteligence, nikoli znalosti, vzdělání nebo zkušenosti. Chcete-li vyniknout v osobních kompetencích, musíte mít vysokou úroveň sebeuvědomění a sebeřízení. Chcete-li dosáhnout vysoké úrovně v oblasti sociálních kompetencí, musíte mít dovednosti v oblasti sociálního povědomí a řízení vztahů. Mezery v kterékoli z těchto 4 oblastí dovedností EQ by mohly přispět k individuálním výkonnostním mezerám, které budou mít negativní dopad na motivaci a výsledky.
A ano, všichni jsme lídři, každý z nás vede minimálně sám sebe. Pokud máte děti, vedete své děti, své přátele a také své podřízené v práci. A nejenom je.
Zdroj:
Jensen, K. (April 12, 2012). Intelligence is overrated: What you really need to succeed. Forbes.
Gilkey, R., Caceda, R., & Kilts, C. (September 2010). When emotional reasoning trumps IQ. Harvard Business Review.