Relational Frame Theory (RFT) je teoretický rámec v oblasti behaviorální psychologie, který se zaměřuje na vysvětlení lidského jazyka a kognice skrze teorii relačního učení. RFT byla vyvinuta Stevenem C. Haynesem, Dermotem Barnes-Holmesem a Bryanem Rochem a je založena na filozofii funkcionalismu a experimentální analýze chování. Tento přístup představuje rozšíření tradičních behaviorálních teorií, které se zaměřují primárně na přímou interakci mezi stimuly a odpověďmi, a nabízí hlubší vhled do komplexních lidských jazykových a kognitivních schopností.
Klíčové pojmy a základní principy RFT
-
Relational Frame (Rámec vztahů):
RFT předpokládá, že schopnost učit se relacím mezi objekty nebo událostmi (například větší než, opačné, příčina) a poté aplikovat tyto relace na nové situace je základní lidská schopnost. Tento proces je nazýván "relačním rámováním". RFT zkoumá, jak se lidé učí těmto relacím skrze interakci s prostředím a jak tento proces ovlivňuje chování.- Základní stavební kámen RFT. Rámec vztahů je specifický typ učení, kdy jedinec spojuje dva nebo více podnětů na základě určitého vztahu (např. podobnost, rozdílnost, hierarchie, kauzalita).
- Například, když se dítě naučí, že "kočka" je "menší než pes", vytvořilo si vztah mezi těmito dvěma podněty na základě velikosti.
-
Arbitrary Applicable Relational Responding (AARR):
Na rozdíl od přímého podmiňování, kde reakce na stimul závisí na historii přímého posílení, RFT zastává, že relační rámování je arbitrární. To znamená, že relace mezi stimuly mohou být založeny na sociálních dohodách a učení, ne na přirozených vlastnostech objektů.- Schopnost jedince aplikovat vztahy mezi podněty na základě arbitrárních (libovolných) pravidel, nikoli jen na základě fyzických vlastností podnětů.
- Tento koncept je klíčový pro pochopení, jak lidé mohou vytvářet složité a abstraktní myšlenkové procesy, které nejsou závislé na přímé zkušenosti.
-
Mutual Entailment (Vzájemné zahrnutí):
- Když se jedinec naučí, že podnět A je v určitém vztahu s podnětem B, automaticky předpokládá, že podnět B je ve vzájemném vztahu s podnětem A.
- Například, pokud se naučíme, že "kočka je menší než pes", automaticky předpokládáme, že "pes je větší než kočka".
-
Combinatorial Entailment (Kombinatorické zahrnutí):
- Když jedinec spojí více vztahů dohromady a vytvoří nové vztahy mezi podněty.
- Například, pokud víme, že "kočka je menší než pes" a "pes je menší než kůň", můžeme vyvodit, že "kočka je menší než kůň".
-
Transformation of Stimulus Functions (Transformace funkcí podnětů):
Klíčovým aspektem RFT je koncept transformace funkce. Tento koncept předpokládá, že skrze relační rámování může dojít k změně v tom, jak člověk reaguje na stimul, na základě relací, které tento stimul zaujímá vůči jiným stimulům. Například, pokud je jedna zkušenost považována za podobnou jiné zkušenosti, která měla silnou emoční odezvu, může tato nová zkušenost vyvolat podobnou odezvu.
- Schopnost změnit význam nebo funkci podnětu na základě jeho vztahů s jinými podněty.
- Například, slovo "had" může vyvolat strach u jedince, který se naučil, že hadi jsou nebezpeční, i když se s hadem nikdy nesetkal.
Aplikace RFT
-
Klinická psychologie:
- RFT je základem pro terapie jako Acceptance and Commitment Therapy (ACT), která se zaměřuje na přijetí nepříjemných myšlenek a emocí a závazek k pozitivním změnám v chování.
- Pomáhá klientům rozvíjet psychologickou flexibilitu a adaptivní reakce na stres a úzkost.
-
Vzdělávání:
- RFT je používána k rozvoji jazykových a kognitivních dovedností u dětí a dospělých.
- Pomáhá při výuce abstraktních konceptů a podporuje kritické myšlení.
-
Výzkum jazyka:
- RFT poskytuje rámec pro studium složitých jazykových jevů, jako jsou metafory, analogie a vyprávění příběhů.
- Pomáhá porozumět, jak lidé používají jazyk k vytváření a udržování sociálních a kulturních struktur.
RFT má široké uplatnění ve vzdělávání, terapii a výzkumu. Ve vzdělávání může RFT pomoci lépe strukturovat učební prostředí tak, aby podporovalo efektivní učení relací mezi koncepty. V terapii je RFT základem pro terapeutické přístupy jako je Acceptance and Commitment Therapy (ACT), která používá RFT k pomoci klientům rozvíjet flexibilitu v myšlení a jednání skrze různé psychologické tréninky. Ve výzkumu poskytuje RFT rámec pro zkoumání komplexních aspektů lidského chování, které nejsou snadno vysvětlitelné prostřednictvím tradičních behaviorálních modelů.
Kritika RFT
- Komplexnost:
- Někteří kritici tvrdí, že RFT je příliš složitá a obtížně aplikovatelná v praxi.
- Empirická podpora:
- I když existuje mnoho studií podporujících RFT, někteří vědci tvrdí, že je třeba více empirických důkazů k potvrzení všech jejích aspektů.
Relational Frame Theory nabízí hluboký vhled do toho, jak lidé myslí, učí se a komunikují. Její aplikace v klinické praxi, vzdělávání a výzkumu jazyka poskytují cenné nástroje pro zlepšení lidského chování a psychické pohody. Relational Frame Theory tak nabízí hluboký a flexibilní přístup k pochopení jazyka a kognice, který rozšiřuje tradiční behaviorální analýzy a poskytuje nástroje pro zlepšení lidského fungování ve složitém světě.